Pagina's

dinsdag 19 april 2016

De tipi van Jules

Vorig jaar koos Kyoko als thema 'Indianen' voor haar schoolfeestdansje. Ik maakte een tipi voor haar. 't Is te zeggen, voor klaspop Jules, zodat ie ook mee op het podium kon. We haalden hem eens van onder het stof voor een fotootje.


Amélie testte even of ze er zelf ook in geraakt. Dat bleek nogal een tegenvaller te zijn.



Op het internet zijn heel wat tutorials te vinden voor tipi's.
Voor een grote tipi kan je bv. bij Elske terecht.
Karin van Mom Runs the City maakte een prachtexemplaar zonder naaimachine!

Voor de poppentipi gebruikte ik onderstaande afmetingen (naadwaarde inbegrepen). Voor het aaneen naaien volgde ik de uitleg van Elske. Enkel de voorkant is een beetje anders. Ik naaide eerst de twee delen van de voorkant eerst aan de bovenkant vast op de voorflap. Leg daarvoor de voorflap op de twee losse delen (linkerhoek van de flap op de linkerhoek van het linkse deel en rechterhoek van de flap op de rechterhoek van het rechtse deel) en stik bovenaan zo dicht mogelijk tegen de rand vast, zodat je voorkant nu ook 1 geheel vormt. 

De stokken zijn bamboestokken uit de Hubo. We zaagden Kyoko haar vent zaagde ze op +- 90 cm hoogte. Met dikkere stokken zou hij misschien wel wat stabieler staan.

Je kan kiezen hoe je de tipi knoopt. Op de foto heb ik de stokken boven de stof geknoopt met wol en wat elastiek. Je kan de touw ook over de stof knopen.

stof: bedovertrek van Hema die ik eens in de solden aan een miniprijsje kocht
oranje bolletjesboord en groene boord: Veritas

2 opmerkingen:

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.