Pagina's

dinsdag 26 mei 2015

Kleuterknutsel: Regenstokken


Deze kleine kapoenen hadden een extra vrije dag vandaag. Tijdens het middagdutje van Amélie knutselden Siebe en nichtje Julie kleurrijke regenstokken. (Een regenstok is een buis waarin je precies de regen hoort vallen als je ze omdraait.) Heerlijk, zo knutselen in het zonnetje. De twee Piccasso's waren tevreden over het resultaat. "Wij hebben veel gewerkt vanmiddag, nu gaan we een beetje spelen..." Elk z'n eigen definitie van 'werken', zeker?

Dit hebben wij gebruikt:




*een stevige kartonnen rol met afsluitdoppen (hier bv. van Ava Papierwaren om brieven in te versturen)
*cocktailprikkers
*rijst
*sterke lijm
*(fluo-)verf (Ikea)
*glittergel (Hypermarkt Carrefour)
*letterstickers in rubber (Hema, Zeeman)
*masking tape (Hema)
*brede tape in mintkleur (Hema)
*Plaksteentjes (Action)

Zo hebben wij het gedaan:

*Ik maakte dit ooit eens tijdens mijn stage voor in een muziekkoffer. Ik weet nog dat ik daar heel wat werk aan had. Je moest eigenlijk een heleboel nagels vastkloppen in een kartonnen rol en er daarna rijst bij doen. Dat moest gemakkelijker kunnen, dacht ik zo. Ik zocht en vond op Pinterest een alternatief met een plastieken fles, cocktailprikkers en rijst. Je vult de fles gewoon met de prikkers en de rijst, et voilà, klaar.
We probeerden het uit met de kartonnen rollen die ik nog liggen had, maar het lukte niet. Alles viel meteen naar beneden en het mooie regeneffect ontbrak. De oplossing voor dit probleem was om de prikkers in twee te breken zodat ze net niet uiteenvallen in twee stukken. En dan vullen maar...


*Daarna sluit je de rol af met de witte doppen. Ik deed nog wat sterke lijm aan de randen, zodat ze niet meer opengeprutst kunnen worden.

*En dan is het nog een kwestie van versieren naar eigen smaak!
Wij schilderden eerst een laag fluoverf. Onze twee artiesten kozen elk twee bij elkaar passende kleurtjes. Julie koos (verrassing!) roze en paars. Siebe koos (verrassing!) oranje en geel.


*Na het laagje fluoverf kwam er nog een laagje glittergel. We hadden geluk met het weer, de verf droogde snel. 

*Voor de afwerking kleefde ik hun namen op de rollen. Daarna leefden ze zich uit met stickertjes en masking tape. 


*Aan de boven en onderkant kleefde ik voor de zekerheid alles dicht met brede tape.


* Ta-daaaaaaaa!



2 opmerkingen:

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.