Pagina's

zondag 13 april 2014

Allemaal appeltjes

Een gezellige zondagmiddag achter de rug. We vierden Amélies verjaardag.
Snel een 'last-minute' verjaardagskroon ineen geknutseld uit hard papier, appeltjesplakplastiek (hadden we nog over van haar loopkarretje) en een schattig boordje. Op 5 minuten was ie klaar. Ik maakte hem tijdens haar middagdutje en had dus geen feestvarkenhoofd ter beschikking om het op af te meten. Ze was wat te groot, maar hé, we gebruiken 'm volgend jaar toch gewoon nog eens opnieuw dan?
Siebe was in z'n nopjes. Eten is altijd een hele opgave voor ons mannetje, maar als er pannenkoeken op het menu staan, dan schuift hij graag nog eens aan!


Bij Zeeman vind je momenteel vrolijke theedoeken en tafelkleedjes.
Ik koos voor een tafelkleed met appeltjes. Het is zo'n afwasbaar tafelkleed dat je in principe nog kan hergebruiken. Als je ze uit het plastiek haalt zitten er van die vreselijke kreuken en plooien in. (Voor 2,99 euro mag je natuurlijk niet klagen... maar ik doe het toch) Het was niet om aan te zien, dus ging ik het te lijf met m'n strijkijzer. Ik legde er een handdoek op en streek het beetje bij beetje. Het kwam er min of meer toonbaar uit. (Uitproberen op eigen risico!)
Ik kocht twee setjes theedoeken en maakte er een feestslinger van.


Ook eens maken?

Voor de 'Klaar op 5 minuten-kroon':
-Nodig: plakplastiek, 1 hard A4'tje, textiellijm, bolletjesboordje, schaar, doorzichtig plakband
-Doen: Knip het A4-blad in 2 lange stroken (je kiest zelf de hoogte). Kleef de stroken aan elkaar. Meet de omtrek van het feestvarkenhoofd. Knip de stroken af om de gewenste breedte. Kleef het plakplastiek erop. Knip de bovenkant in pieken. Sluit de kroon met doorzichtig plakband. Breng op de onderste rand een boordje textiellijm aan over de hele omtrek. Leg het bolletjesboordje (Veritas) er op en laat drogen.

Voor de vlaggenlijn:
-Nodig: 4 theedoeken van Zeeman, naaimachine, naaidraad, stofschaar
-Doen: Oon legt je mooi uit hoe je een vlaggenlijn maakt.
Heel handig, die theedoeken van Zeeman, want er kwam geen meetwerk aan te pas! 
Ik maakte voor deze slinger de lint zelf van een theedoek met gele blokjes. Ik knipte stroken in de lengte van de theedoek van 3 blokjes breed, naaide ze aan elkaar en maakte er een biaislint van door de bovenste en onderste boord naar het midden te strijken.
Voor de vlaggetjes koos ik een handige theedoek met driehoekjes op. Ik kon ze gemakkelijk in vlaggetjesvorm knippen door de lijnen van driehoeken te volgen. Het appelstofje legde ik eronder en knipte ik terwijl mee.

Slab Amélie:
Een bestaand slabbetje overgetekend en geknipt uit gelamineerde Petit Pan stof. Een boordje van Veritas errond gestikt en afgewerkt met drukknoopjes. Ik maakte eerder al een bloemenslabbetje op die manier. Een gratis slabpatroon kan je printen bij De Droomfabriek.

P.S.: Ik vond ondertussen nog een leuk Zeeman-theedoek-ideetje bij 'Maarnietvangrijs'. Zij maakte er leuke zonnehoedjes van: kijk maar eens hier en hier.

6 opmerkingen:

  1. Heel leuk, al die appeltjes! Wat ze blij met het karretje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel vrolijk allemaal. Leuk gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gefeliciteerd met je meisje en wat een geweldige slinger!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog van harte proficiat!! Wat leuk allemaal! Die kroon...super!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.