Pagina's

vrijdag 28 februari 2014

Een regenjas voor Jules

Klaspop Jules heeft een ongelooflijk vreemde lichaamsbouw, dat herinnerde ik mij nog levendig van die keer dat ik er een pyjama voor ineen sukkelde toen ie op logement kwam. 

Patronen voor Jules zijn schaars te vinden op het net, maar tijdens m'n zoektocht liet ik me wijs maken dat er nog een andere klaspop bestaat die met een gelijkaardige lichaamsbouw is gezegend: Pom Pom. En kijk eens aan, op de Schatkist-website vind je een aantal mooie patroontjes terug.

Jules, nu ook bestand tegen weer en wind
Ik ging voor het regenjasje in toile cirée.
Toile cirée... de horror! Er werd keihard gevloekt toen ik er eens slabbetjes mee maakte, maar oefening baart kunst en deze keer lukte het wonderwel behoorlijk goed! Bij Koekepeertje vond ik deze Wonder Clips en die bleken hun naam best wel waardig. 

De zakjes van het patroon liet ik achterwege wegens gebrek aan een bijpassend stofje.
De rits werd vervangen door drukknopen - je moet het jezelven ook niet té moeilijk maken, hé!

Woensdag kwam hij even op bezoek om z'n jas te passen. Z'n armen werden in de mouwen gepropt, de kap paste net over z'n hoofd en de drukknopen geraakten - mits het nodige getrek - net dicht. (We laten het bovenste knoopje gewoon wat open, kwestie dat ie nog kan ademen...)
Missie geslaagd, dus.

En juf, die was content, want Jules is wel toe aan wat variatie in z'n kleerkast. Kleertjes en materiaal voor Jules blijken trouwens nogal prijzig te zijn. Dus als je kleine spruit ook een klaspop Jules (of Pom Pom) in zijn of haar klas heeft en je kunt een klein beetje met je naaimachine overweg, aarzel dan niet om ook eens in je kringloop - of stofrestjesmand te duiken en een Jules-outfit in elkaar te steken. Je zult er de juf of meester ongetwijfeld zeker blij maken. 
Inspiratie vind je hier. Patroontjes en werkwijzes vind je hier
Meer inspiratie en patroontjes zijn natuurlijk ook altijd welkom! Benieuwd welke Jules- of Pom Pom-creaties er nog allemaal vanonder al die naaimachines kunnen rollen.

Stof: 'Helium' in geplastificeerde versie van Petit Pan - ooit eens online verkeerdelijk besteld (ik had niet door dat het toile cirée was.)
Biais: Veritas
Drukknopen: Kam snaps bij Koekepeertje

4 opmerkingen:

  1. Wat een tof jasje! En goed dat je 'miskoop' ervoor heeft kunnen dienen. Wonder Clips, nog nooit van gehoord, misschien toch eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh! Zo mooi! Mijn pompompje in de klas zijn kledij is echt schamel! Al héél het jaar heeft die hetzelfde aan!
    Misschien moet ik nu in de vakantie ook eens mijn werk maken van een nieuw stukje kledij voor de klaspop!
    Super leuk dat je dit doet!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Tatjana! Zeker doen, de kindjes zullen dat ook leuk vinden!

      Verwijderen
  3. Wat heb je dat leuk gemaakt zeg! Ziet er echt super uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je graag een reactie of een berichtje achterlaten? Dat kan! Je hoeft er niet voor ingelogd te zijn. Duid bij 'Reageer als' de optie 'Anoniem' aan. Laat je bericht na en typ je naam gewoon onder je tekst. Klik op 'Publiceren'. Dan nog even de letters en cijfers overtypen in het controlevenster en nogmaals klikken op 'Publiceren'. Je bericht is geplaatst.